Den här sidan använder cookies. Mer info här. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du våra cookies. OK!

Tips och råd till dig som ska hålla dig hemma

Det är en stor omställning för dig som ska hålla dig hemma på grund av coronavirusets snabba spridning. Isolering i hemmet kan i längden upplevas som mycket påfrestande. Sankt Matteus församling har tillsammans med ett par pensionärer i Vasastan i Stockholm satt ihop en bra lista med tips och råd på vad man kan göra. De vill gärna att fler tar del av deras tips, så här kommer dem. Tack Matteus församling!


RÅD OCH TIPS TILL DIG SOM SKA HÅLLA DIG HEMMA

Det är förstås en stor omställning för dig som ska hålla dig hemma på grund av coronavirusets snabba spridning. Ingen vet heller hur långvarigt det hela kommer att bli. Isoleringen i hemmet kan i längden upplevas som mycket påfrestande.

Vi har därför, tillsammans med ett par pensionärer i Vasastan, funderat kring vad man kan göra. Är man runt 75 och ”suttit instängd” ett par veckor har idéerna kring hur man kan hantera sin situation redan börjat ta form. 

Våra samtal har resulterat i en sammanställning av råd och tips om hur du kan göra det bästa av tiden hemma. 

1. SÄTT DAGLIGA RUTINER OCH FÖLJ DEM. 

När man håller sig hemma hela tiden och inte kan gå utanför dörren så är det lätt att man tappar sina rutiner. Försök därför att ruta in din dag, särskilt när det gäller mat och sömn. 

– Ställ väckarklockan på samma tid varje dag och var noga med sömnen. Ät på bestämda tider. Ta gärna kaffepauser under dagen.

– Gör ett dagsschema. Ruta in dagen och bestäm vad den ska innehålla. Gör ditt dagsschema redan dagen före.

– Var extra noga med hygienen i dessa dagar.

– Tar du mediciner, se till att ha extra koll på dem. Det är lätt att bli dagvill när den ena dagen är den andra ganska lik. 


2. SE TILL ATT HÅLLA IGÅNG KROPPEN.

Att röra på sig och få motion gör inte bara att kroppen mår bra, utan också att hjärnan och humöret trivs. Faktum är att motion till och med motverkar nedstämdhet och depression. 

– Försöka att inte sitta eller ligga hela tiden, utan se till att stå upp eller röra dig så mycket som möjligt.

– Tag en promenad minst varannan dag, men promenera helst där det inte är så mycket folk.

– Planera in motionspass i ditt dagsschema. Dra dig till minnes skolgymnastiken och gör några uppvärmningsrörelser då och då.

– Har du till och med träningsredskap hemma, använd dem. Men ta det lite försiktigt i början.

3. HÅLL KONTAKTEN MED FAMILJ OCH VÄNNER. 

När man måste vara hemma och inte träffar folk blir det extra viktigt att hålla fast vid kontakten med släkt och vänner. En stor fördel med dagens teknologi är att vi lätt kan komma i kontakt med varandra. 

– Använd telefonen. Bara att höra en annan människas röst kan få humöret att vända uppåt. 

 – Fundera särskilt på vilka av dina vänner som kan känna sig ensamma. Gå igenom adressböcker och kontaktlistor. Ta gärna upp kontakten med gamla vänner som du inte pratat med på länge.

– Skriv brev. I tider av sms och mejl är det fantastiskt att få ett ordentligt, hederligt pappersbrev.

– Använd den moderna teknologin, dator och mobil. Chatta, messa och använd videosamtal. 

4. HÅLL DIG INFORMERAD OM LÄGET ”DÄR UTE”. 

När man tvingas hålla sig hemma kan man uppleva att man missar mycket av vardags­pratet om dagsläget. Då är information om vad som händer extra viktig för att man inte ska känna sig isolerad. 

– Se till att framför allt hämta information från kanaler som publicerar faktagranskade uppgifter, t ex krisinformation.se

– Läs dagstidningen varje dag – i pappersform eller på nätet. Där står mycket annat viktigt som inte handlar om coronaviruset.

– Tänk på att mycket av det som skrivs i tidningar och på nätet är ganska känslomässigt. Mycket uttrycker panik och rädsla. Läs inte sådant, det mår du bättre av. 


5. PÅMINN DIG OM ATT DET DU GÖR ÄR VIKTIGT.

Anledningen till att regeringen gett direktivet att äldre och andra riskgrupper skall hålla sig hemma är att vårdens kapacitet inte räcker till för ett stort antal patienter som kräver intensivvård. Genom att stanna hemma gör du en insats både för sjukvården och dina medmänniskor. 

– När det känns jobbigt hemma, motivera din situation med att du ökar chansen för att någon annan inte ska råka riktigt illa ut. Du gör faktiskt en god gärning.

– Påminn dig själv, och gärna andra i samma situation, att ni genom att stanna hemma gör en samhällsinsats för både vården och alla dem som är i riskgruppen. Då kan det jobbiga bli något positivt.

– Våga säga emot dem som säger att de struntar i myndigheternas direktiv. Somliga säger ”det spelar ingen roll om jag blir sjuk”. Men det som spelar stor roll i den här situationen är framför allt att sjukvården blir avlastad. Vi behöver se till att alla som blir allvarligt sjuka kan få vård. 


6. PASSA PÅ ATT NJUTA OCH FÖRKOVRA DIG.

Nu har du verkligen chansen att ta igen det du missat när du varit upptagen med en massa annat.  

– Läs böcker. Nu har du verkligen tid att djupdyka i litteraturens underbara värld där du sitter hemma i vardagsrumsfåtöljen. 

– Lyssna på musik. Plocka fram favoritskivorna eller surfa runt på Spotify och hitta ny musik. Möjligheterna är oändliga.

– Se på film. Vad passar väl bättre som avslutning på kvällen än en riktigt bra rulle? Video, dvd eller streamat spelar ingen roll.

– Ät och drick gott. Hur ofta är inte tiden för knapp för att laga god mat? Duka med finporslinet, ät, drick och njut.

– Fördjupa dina kunskaper eller lär dig något nytt. Fundera över dina intressen. Läs faktaböcker, plöj internet eller prata med någon du vet är expert. Eller varför inte gå en internetkurs?

– Gör dina promenader till tillfällen att uppleva allt det vackra eller upptäcka det outforskade. Lyft blicken, lyssna och ta in.

 7. TA ITU MED SÅDANT SOM INTE BLIVIT AV.

De allra flesta av oss dras med gamla surdegar som liksom aldrig blir åtgärdade. Men nu har du chansen att bli av med sådana ”dåliga samveten”.  

– Rensa hemma. Städa i skafferi, frys och köksskåp. Gå igenom papper i mappar, lådor och högar. Vilken lättnad! 

– Sortera ut böcker du läst eller aldrig kommer att läsa.

– Rensa i garderoben och skänk till second hand, kanske finns det någon som vill ha dina utsvängda jeans från 1977.

– Röj på vinden. Äntligen kan du skapa lite bättre plats.

– Rensa i datorn, där finns säkert en massa inaktuella dokument och nedladdade filer som du glömt att du ens hade.

– Städa på alla ställen som normalt inte blir städade: golvbrunnen i badrummet eller utrymmet bakom spisen … 

8. SIST MEN INTE MINST: VÅGA BE OM HJÄLP!

Kriser har en tendens att ta fram det bästa hos de flesta människor. Bland dem som inte måste hålla sig hemma finns det många som bara blir glada över att få hjälpa dig eller någon annan i din situation.

- Fråga dina barn eller yngre vänner om hjälp med till exempel mat­inköp. Kanske kan inte en person lösa allt åt dig, men är det flera som kan hjälpa dig blir det enklare.

– Du har säkert grannar i trappuppgången som du tycker är trevliga och litar på. Våga fråga dem om hjälp med inköp och småärenden. Det är inte hela världen om de inte kan. 

– Om du känner dig ensam eller orolig, ta kontakt med någon av församlingens präster eller diakoner. Du kan också ringa till jourhavande präst på 112. Våra präster och diakoner finns där för din skull. Det brukar alltid kännas bättre när man fått prata med någon om sina problem eller sin oro. 


SAMMANFATTNINGSVIS:

1. Sätt dagliga rutiner och följ dem.

2. Se till att hålla igång kroppen.

3. Håll kontakten med familj och vänner.

4. Håll dig informerad om läget.

5. Påminn dig om att det du gör är viktigt.

6. Passa på att njuta och förkovra dig.

7. Ta itu med sådant som inte blivit av.

8. Sist men inte minst: Våga be om hjälp!

Källa: Matteus församling Stockholm